Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa – Amazonia

Jest płyta “Amazonia” Sławka Wierzcholskiego / Nocnej Zmiany Bluesa i jest piękna recenzja, którą napisała Ewa Kałużna (wielkie dzięki Ewa za pozwolenie publikacji Twojego tekstu).

Sławek Wierzcholski to najwybitniejszy polski harmonijkarz, niestrudzony propagator muzyki bluesowej, kompozytor i autor tekstów. Od prawie 40 lat bryluje, razem ze swoim zespołem Nocna Zmiana Bluesa, na polskiej i międzynarodowej scenie bluesowej. Jest twarzą niemieckiej firmy Hohner Musikinstrumente GmbH & Co. KG, produkującej instrumenty, a identyfikowanej głównie z harmonijkami ustnymi oraz akordeonami. Sławek dołączył do zaszczytnego grona endorserów. W 2012 firma Hohner uhonorowała Sławka Kryształową Harmonijką. Najnowsza płyta Sławka Wierzcholskiego i jego zespołu, to album “Amazonia”, który ukazał się niedawno nakładem Stowarzyszenia Literacko-Muzycznego Ballada.

MUZYKA, TEKSTY. “Amazonia” różni się od wcześniejszych płyt Sławka i NZB – nie jest to już wyłącznie blues. Nowe piosenki kojarzą się z klimatami tak różnych gatunków, jak folk, reggae, ragtime, czy gypsy swing. W wywiadzie dla Muzycznej Jedynki, Sławek mówił: “Lubię eksperymentować, kombinować muzycznie. Blues jest prostym gatunkiem, a dzięki tej prostocie, można łączyć go w udany sposób z innymi gatunkami. Na tej płycie staram się to robić”.14 piosenek na “Amazonii”, w większości napisanych i skomponowanych przez samego Sławka, stanowi przegląd najnowszej twórczości ich autora, jak i całego zespołu. Instrumentalne “Tango Klecha” pochodzi ze ścieżki dźwiękowej filmu “Klecha”, w reżyserii Jacka Gwizdały, który w tym roku wejdzie na ekrany kin. Jeden utwór, “Po co tyle gadasz?”, zawiera tekst legendarnego twórcy, Bogdana Loebla, zaś dwa inne, “Jutro będę zły” i “Pomimo wszystko”, napisał Rafał Bryndal. Dzięki nowoczesnej produkcji, za którą odpowiedzialny jest młody mistrz konsolety, Mateusz Brzostowski, płyta brzmi bardzo współcześnie. Muzykę Nocnej Zmiany Bluesa wzbogacili na albumie dodatkowo Wiesław Kryszewski – nowy gitarzysta, oraz, gościnnie, w partiach wokalnych, Bart Sosnowski i Dominika Barabas. W utworze “Pomimo wszystko” wystąpił legendarny saksofonista jazzowy – Adam Wendt,. Interesujące partie instrumentalne słyszymy w wykonaniu Witka Jąkalskiego, grającego na gitarze slide. Nad wszystkim góruje, oczywiście, harmonijka Sławka Wierzcholskiego, choć jest jej tym razem stosunkowo niewiele.I głos Sławka. Niegdyś mocno kontrowersyjny, dziś ciepły, melodyjny, momentami wręcz kojący. Sławek nie jest posiadaczem wybitnych warunków głosowych, dlatego czasem sięga do melorecytacji. W większości jednak wykorzystuje swój charakterystyczny, lekko zachrypnięty głos, który można nazwać “bluesowym mruczeniem”, do śpiewu nie zagłuszającego instrumentów, nie górującego nad nimi, a jedynie im towarzyszącego. I chwała Sławkowi za to. Wszak najlepsze, co potrafi, to wirtuozowska gra na harmonijce ustnej, komponowanie i pisanie mądrych tekstów.

PRZESŁANIE – EKOLOGIA. Teksty Sławka są zazwyczaj bardzo osobiste, dotykające “wnętrza”. Jednak na nowym albumie, Sławek skupił się na, szeroko pojętych, problemach społecznych. W rozmowie z radiem PiK, muzyk wyjaśnił znaczenie tytułu nowej płyty: “‘Amazonia’ – to miał być tytuł intrygujący, i widzę, że jest. Tytuł zgoła nie bluesowy. Na płycie, po raz pierwszy poruszam tematy ekologiczne. Pamiętasz pożary lasów w Amazonii? Była wielka tragedia, wielkie poruszenie. Ale później wybuchły pożary w Australii, a jeszcze później – pandemia. I zapomnieliśmy, że te lasy, być może, do tej pory płoną. Ja zwracam dużą uwagę na ekologię. Wyznaję zasadę ‘myśl globalnie – działaj lokalnie’. Nie śmieć. W czasie pandemii, spędziłem większość czasu na wsi, na Pojezierzu Brodnickim, bardzo blisko natury. Uzmysłowiło mi to, jak ważnym problemem jest ekologia. Myślę, że jeden mały głos, który w tej sprawie zabrzmi, może coś dobrego zrobi. Poza tym, “Amazonia” – to ładna, nośna piosenka, zahaczająca o reggae”. Z kolei, w radiowej Jedynce, Sławek podkreśla: “Trzeba mówić, że powinniśmy żyć w harmonii z przyrodą. Obecnie jest to nierealne, i dlatego musimy więcej uwagi poświęcać dbaniu o potrzeby środowiska”.

Sławek ujął to w utworze “Amazonia” w ten sposób:
Człowiek powinien
być królem świata,
o cały świat dbać,
jak dobry król.
Jest częściej bandytą,
co sam sobie szkodzi,
i zostawia z tyłu
pustkę, żal i ból”.

Utwór ten zdecydowanie wybija się na plan pierwszy. Reggae’owy, porywający rytm, powoduje, że kompozycja ta jest kompletnie inna od typowo bluesowych, zwykle dość monotonnych w brzmieniu, kawałków. Podobnie zresztą jest z utworem “Pani Zielona” – treść i muzyka wybijają się na tle całości. Instrumentalna “Katarzyna Boogie” – to autentyczne boogie woogie, okraszone mistrzowską harmonijką Sławka. Tylko hulać! Podobnie jest z instrumentalnym “Tangiem Klecha”. To z kolei autentyczne, argentyńskie tango, nie wymagające specjalnej rekomendacji. Tematyka ekologiczna góruje na całym albumie, choć bywa przetykana wątkami typu “z niejednego pieca chleb jadłem, niejedną miłość przeżyłem”.

SKŁAD: Sławek Wierzcholski – harmonica, vocal, leader ; Wiesław Kryszewski – guitar ; Witold Jąkalski – slide guitar, dobro ; Piotr Dąbrowski – bass guitar, vocal ; Grzegorz Minicz – drums ; Guests:Adam Wendt – baritone sax (on “Pomimo wszystko”) ; Igor Nowicki – Hammond organ, keyboards ; Adam Lemańczyk – Hammond organ (on “Jutro będę zły”)Marcin Grabowski – bass, fretless bass (solo on “Nieważne kto”) ; Bart Sosnowski – vocal (on “Cel”) ; Dominika Barabas – backing vocals.

TRACKLIST: 1. Amazonia, 2. Nieważne, kto, 3. Kiedyś pożałujesz, 4. Najlepsze chwile, 5. Jutro będę zły, 6. Wszystko płynie, 7. Pani Zielona, 8. Katarzyna Boogie, 9. Cel, 10. Młody pies, 11. Pomimo wszystko, 12. Po co tyle gadasz?, 13. Bar w Dublinie, 14. Tango Klecha (from the film “Klecha”).

KILKA SŁÓW O ZESPOLE. Sławek Wierzcholski założył Nocną Zmianę Bluesa mając 24 lata, w 1982. Grają już więc nieprzerwanie niemal 40 lat. Osiągnęli wielki sukces. Wydali około 30 płyt, nagrywali z amerykańskimi gwiazdami, jak Charlie Musselwhite czy Louisiana Red, supportowali gigantów bluesa – B.B. Kinga w 1996 w Warszawie, Blues Brothers w 1989 w Norymberdze. Zagrali kilka tysięcy koncertów w Polsce i całej Europie, także w USA, a nawet w Harare, stolicy Zimbabwe, gdzie przez dwa tygodnie występowali w luksusowym klubie jazzowym. Grali w Stanach podczas festiwalu Memphis International Blues Challenge, w miejscu, gdzie nagrywał Elvis Presley. Choć zaczynali jako ortodoksyjni bluesmani, wraz z upływem lat wykreowali własny, niepowtarzalny styl, bazujący na akustycznym instrumentarium, i będący fuzją bluesa, folku, jazzu i piosenki autorskiej. Nie idą na łatwiznę – nie mają repertuaru komercyjnego, nie grają popularnych coverów, a tylko to, co naprawdę lubią najbardziej. Zmieniają się, ewoluują, udowadniając, że ciągle są interesującym, współczesnym, pełnym energii organizmem muzycznym. Obecny skład Nocnej Zmiany Bluesa tworzą: Sławek Wierzcholski – harmonica, guitar, vocal, Wiesław Kryszewski – acoustic guitar, Witold Jąkalski – acoustic guitar, slide guitar, vocal, Piotr Dąbrowski – bass guitar, Grzegorz Minicz – drums, percussion.Na YouTube można wysłuchać i obejrzeć pierwszy klip z albumu “Amazonia” – “Cel”. Tekst utworu, śpiewanego przez Sławka oraz Barta Sosnowskiego, nawiązuje do łacińskiej sentencji Carpe Diem. Kompozycję “Cel” sam Sławek określił jako “walczyk stadionowy”: “Cel” feat. Sosnowski, from “Amazonia”, Official Video 2021

Kolejny klip, tym razem do utworu “Kiedyś pożałujesz” autorstwa Sławka Wierzcholskiego, zawiera znakomite solo na gitarze slide, wykonywane przez długoletniego gitarzystę i slide gitarzystę Nocnej Zmiany Bluesa – Witka Jąkalskiego. To typowo bluesowy utwór, reprezentatywny dla całej twórczości Sławka i NZB. Utwór dobrze oddaje klimat płyty “Amazonia”: “Kiedyś pożałujesz” from “Amazonia” – Official Video 2021

A więc, Carpe Diem! Chwytajmy dzień, żyjmy pełnią życia, tańczmy i słuchajmy muzyki, a wszystko to ekologicznie, z wielką miłością do naszej jedynej wspólnej matki – “Pani Zielonej”, czyli Ziemi. Przypomnijmy także: Sławek Wierzcholski i Nocna Zmiana Bluesa – “Blues więzienny”, Live @ Bazuna, Sulęczyno 2019 Sławek Wierzcholski – harmonica, Wiesław Kryszewski – guitar, Witold Jąkalski – guitar, slide guitar, Piotr Dąbrowski – vocal, bass guitar, Grzegorz Minicz – drums

Sławek Wierzcholski & Nocna Zmiana Bluesa – “John Lee Hooker”, Live @ Radio Lublin 2019Sławek Wierzcholski – vocal, harmonica, Wiesław Kryszewski – guitar, Witold Jąkalski – guitar, slide guitar, Piotr Dąbrowski – bass guitar, vocal, Grzegorz Minicz – drums

Sławek Wierzcholski & Nocna Zmiana Bluesa – “Szósta zero dwie”, Live @ Dom Kultury w Górze 2020

U w a g a. Koncertowa i handlowa premiera płyty “AMAZONIA” będzie miała miejsce w trakcie tegorocznego Suwałki Blues Festival, 9 lipca 2021. Natomiast już teraz można kupić płytę poprzez e-mail. Należy napisać na adres kupcdamazonia@gmail.com W e-mailu trzeba podać swój adres i życzenia specjalne, np. czy CD ma być podpisany przez Sławka Wierzcholskiego. Płyta zostanie natychmiast wysłana na podany adres. Najpierw jednak należy wpłacić 35 zł (30 zł album plus 5 zł przesyłka) na konto, którego numer otrzymamy w e-mailu zwrotnym. P o l e c a m!

P.S. Moje osobiste, gorące podziękowania dla Sławka Wierzcholskiego, za tę wyjątkową płytę oraz cudowną dedykację. Dzięki wielkie, Sławku ❤ !!!

Ewa Kałużna


Radio ESKA: Nocna Zmiana Bluesa zaskakuje nową płytą. „Amazonia” pokazuje nową jakość bluesowego grania [WYWIAD AUDIO]

Jeden komentarz

Leave a Reply

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.