Tym razem przedstawiamy książkę nie o muzykach, nie o instrumentach, nie jest nowa, ale zawsze aktualna. Jest to pierwsza książka o prawie autorskim napisana specjalnie dla muzyków oraz osób korzystających z muzyki.
Dodamy jeszcze, że autorka książki, Aleksandra Sewerynik prowadzi także bloga Prawo muzyki, na którym zamieszcza objaśnienia z dziedziny prawa autorskiego.
O blogu:
O ochronie utworów muzycznych prawnicy napisali dotąd niewiele. Dlaczego? Ponieważ prawników znających się na muzyce jest niewielu.
Jestem prawnikiem i muzykiem. W mojej działalności łączę wiedzę z obu tych dziedzin. Rozumiem muzyków i staram się tłumaczyć im prawo autorskie ich językiem. Z drugiej strony pracuję nad tym, by prawnicy mogli lepiej zrozumieć specyfikę ochrony twórczości muzycznej. Dla mnie osobiście analiza prawa dotyczącego utworów muzycznych to fascynująca podróż po nieodkrytych głębinach prawa autorskiego.
Wiem, jak bardzo muzycy potrzebują konkretnej, dopasowanej do realiów twórczości muzycznej, wiedzy o prawie autorskim. Dlatego chcę, by ten blog był źródłem informacji, które pomogą muzykom i osobom, które korzystają z muzyki, odnaleźć się w gąszczu przepisów.
Aleksandra Sewerynik o swojej pracy:
Napisałam tę książkę dla muzyków oraz osób, które muzykę lubią i się nią zajmują. Powstała na bazie moich doświadczeń zdobytych podczas prowadzenia wykładów z prawa autorskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, w trakcie pracy na stanowisku prawnika w kancelarii prawnej oraz praktyki dyrygenta chóralnego.
Każdy, kto muzykę tworzy lub ją interpretuje, dowie się, jakie są jego prawa oraz na jakich zasadach może korzystać z cudzej twórczości. Miłośnik muzyki pozna zasady legalnego korzystania z utworów.
Książka porusza wiele ciekawych i aktualnych tematów. Omawia takie kwestie, jak zasady korzystania z utworów muzycznych w internecie, system licencji Creative Commons czy dozwolony użytek. Zawiera oryginalne, a zarazem bardzo konkretne rozważania dotyczące ochrony elementów składowych utworów muzycznych. Dużą wartością książki jest szczegółowe omówienie zasad współpracy z organizacjami zbiorowego zarządzania. Czytelnik znajdzie tu też praktyczne wskazówki dotyczące umów stosowanych w obrocie prawami autorskimi i pokrewnymi, wzbogacone przykładami konkretnych umów, które zostały opatrzone komentarzem.
Starałam się pisać prostym językiem, odwołując się do wielu przykładów. Konstrukcja książki zakłada możliwość rozpoczęcia czytania od dowolnego fragmentu, który interesuje czytelnika, bez konieczności zapoznania się publikacją „od deski do deski”. Odsyłacze umieszczone w tekście kierują czytelnika do fragmentów książki, w których może on znaleźć szerszy opis interesujących go tematów.
Świadomie unikałam wnikliwych prawniczych rozważań na temat kwestii spornych, ograniczając się jedynie do ich zasygnalizowania.
Oddaję książkę w ręce czytelników z nadzieją, że będzie ona stanowiła przystępne źródło wiedzy na temat prawa autorskiego oraz pozwoli na poszerzenie świadomości prawnej środowiska muzycznego.
KUP: e.Fryderyk.pl – 30,00 zł lub u autorki – LINK
Aleksandra Sewerynik
Prawo autorskie w muzyce
Wydanie pierwsze
Format: 250×175
Ilość stron: 208
Warszawa 2014 r.
ISBN 978-83-61489-55-9